Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna
Szkoła udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie warunków jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Szkoły oraz w środowisku społecznym.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
Udzielana jest ona uczniom przede wszystkim w trakcie bieżącej pracy z nimi oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
Udzielają jej nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści, a w szczególności: pedagog szkolny, psycholog, nauczyciel – logopeda, oligofrenopedagog, teraputa SI.
W szkole działają Zespoły Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej i Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci
Szkoła posiada oprócz Gabinetu Pedagoga Szkolnego i Psychologa :
Pracownię logopedyczną – nauczyciel – logopeda dysponuje pomocami naukowymi, programami komputerowymi i literaturą. Uczniowie oprócz tradycyjnych ćwiczeń z nauczycielem pracują też z komputerem, co bardzo uatrakcyjnia zajęcia.
Z terapii logopedycznej korzystają uczniowie szkoły podstawowej i dzieci przedszkolne zarówno ze szkoły Tylicza jak i z Mochnaczki Niżnej. Spotykają się z nauczycielem 1 lub 2 razy w tygodniu. Efekty ich wspólnej pracy są zauważalne bardzo szybko.
Salę terapii Integracji Sensorycznej (SI), która jest wyposażona w profesjonalny sprzęt i pomoce do terapii SI oraz diagnozy. Z terapii SI korzystają przedszkolaki i uczniowie Szkoły Podstawowei w Tyliczu.
Metoda integracji sensorycznej to jedna z ważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym o prawidłowym rozwoju, które doświadczają problemów w codziennym funkcjonowaniu, ale z powodzeniem można stosować ją w przypadku niepełnosprawności
intelektualnej, ruchowej, autyzmu i innych zaburzeń.
Może być także wykorzystana jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się oraz stymulacji rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się. Warto podkreślić, że z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Te problemy będą „rosły” razem z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe.